Franz Josef & Queenstown - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Charlotte Marleen - WaarBenJij.nu Franz Josef & Queenstown - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Charlotte Marleen - WaarBenJij.nu

Franz Josef & Queenstown

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

16 December 2013 | Nieuw Zeeland, Nelson

Hi folks,

tijd voor een nieuwe update want we hebben zojuist Queenstown verlaten maar in de tussentijd alweer veel meegemaakt.

Vanuit Nelson zijn we met de nakedbus via de westkust een stuk naar het zuiden gereisd. Eigenlijk wilden we stoppen bij Greymouth om de pancake rocks te bezoeken maar de buschauffeur vertelde hier sowieso te stoppen. We hebben de pancake rocks dus kunnen afstrepen op ons lijstje en aangezien er verder in Greymouth niks te doen is besloten we ter plekke om toch in de bus te blijven zitten tot Franz Josef. Dat is dus echt een klein dorpje. Heumen of Mook is er groot mee in vergelijking. Stel je voor: een benzinestation, een supermarktje en wat hostels. Leuke bijkomstigheid is wel dat het zo klein is, dat het hostel zorgde voor een gratis ontbijt (pannenkoeken!!), gratis soep als avondeten en gratis wifi! Vanuit hier hebben we een dagtrip geboekt om de Fox Glacier te bezoeken. Wat een geweldige ervaring was dat! Met de spikes onder je bergschoenen, dikke fleecetrui onder je regenjas en geen handschoenen (grumble) wandelen over de ijskoude gletsjer voor zo'n 3-4 uur. Er is uiteraard geen vast pad mogelijk dus je loopt achter de gids aan die ter plekke bedenkt waar we heen kunnen lopen, afhankelijk van wat er 'op het pad komt' ;-) Helemaal super! Ohja, lunchen op een gletsjer: check!

Vanaf Franz Josef zijn we doorgereisd naar Queenstown via één van de mooiste routes ooit. Op een gegeven moment zaten we meer dan een kilometer boven zeeniveau en hadden we een grandioos uitzicht over Queenstown, de bergen en de vallei. Het hostel in Queenstown is geweldig. We hebben een 4 bed dorm met eigen keuken en een balkon waar 's morgens het zonnetje heerlijk op scheen tijdens ontbijt. Daarom besloten we om 6 nachten te blijven, tevens om even uit te rusten. Alleen van uitrusten is het niet echt gekomen toen we het uitgaansleven ontdekten ;-) Menig uurtje doorgebracht in the Buffalo! Maar buiten dat hebben we natuurlijk ook overdag dingen ondernomen. Allereerst een dagtrip naar de Milford Sound. Onderweg stop je op meerdere plekken met mooie natuur - bijvoorbeeld de Mirror Lakes, meren die hun naam eer aan doen. Eenmaal aangekomen bij de wereldberoemde sounds gingen we een boot op en hebben we 1.5 uur gevaren tussen de fjorden. Wat zijn die dingen groot, niet normaal. Er was ook een waterval waar Marleen dacht dat we hier wel even van het 'briesje konden genieten' maar we kwamen er doorweekt vanaf ;-) In Queenstown hebben we verder gewandeld langs het meer, een berg opgewandeld met mooie uitzichten, weer naar beneden met de gondola (dit heeft een hilarisch filmpje opgeleverd door Charlot dr paniekaanval gezien de hoogte, haha).. Niet te vergeten hebben we de Fergburger uiteraard geprobeerd: een gigantisch drukke zaak waar mensen in de rij staan om de burgers hier te eten. Echt een plek waar we geweest moesten zijn voordat we Queenstown gingen verlaten. Tot slot hebben we ook nog een dagtrip naar Wanaka gedaan. Hier hebben we echt een topdag gehad en onszelf lekker verwend met een muffin bij de thee en een ijsje 's middags. Ze hebben daar trouwens een gave cultbioscoop waar we even zijn wezen kijken. Ook hebben we hier nog een flinke wandeling gemaakt langs lake Wanaka voordat we terug gingen naar Queenstown.

Nu zitten we in de bus naar het meest zuidelijke puntje van Nieuw Zeeland: Stewart Island. Op de planning staan verder nog Dunedin, Oamaru en Christchurch. In die laatste stad zitten we trouwens met kerst en we hebben een heel gaaf hostel geboekt (hopen we) maar daarover volgt later meer :-)

We willen nog even benadrukken hoe mooi Nieuw Zeeland eigenlijk wel niet is en hoe blij dat we zijn dat we dit samen meemaken. We genieten volop van de kleine dingetjes: roofvogels langs de weg, rennende lammetjes in de wei, geurende bloemen langs de weg, het gezang van vogels, moeder eenden met fluffy baby's, immens grote bergen waar we doorheen rijden.. Super! Helaas voor jullie - en ook een beetje voor ons - komt het op foto's echt minder tot zijn recht dus als je het zelf wil ervaren kunnen wij NZ zeker aanraden als je een natuurliefhebber bent (vooral nu in de lente).

Kia Ora!

• 16 December 2013 - 09:32

Eveline:

Jeetje mina, het houdt niet op zeg. Geweldig!

• 18 December 2013 - 10:28

AnnA:

hoihoi avonturiers....... het gaat maar door.... zelfs een rustdag wordt een doedag. In nederland is het donker en somber weer, niet koud, af en toe een zwak zonnetje, kerstboom staat, kadootjes gekocht. Nog even Marleen en jij mag jouw presentjes uitpakken. Ga door met genieten en goede reis op 27 december, XXX

• 21 December 2013 - 07:43

Marijke:

Leuk om op te staan met z'n bericht!! Wat zijn jullie aan het genieten, heerlijk!!!
    Dikke kus

• 21 December 2013 - 09:36

Dana:

Lieverds, jullie zien meer natuur en mooie dingen dan menig mens in héél zijn leven, dus zuig het op, geniet en maak foto's! De paniekaanval zie ik zeer levendig voor me haha... (Thailand, boot, zegt genoeg Lot). Mis je lief!!! Enjoy ladies, bijna op naar deel 2 van het avontuur xxx daan

• 30 December 2013 - 14:40

Nele:

Wauw super weer! Die tip wil ik zeker wel eens opvolgen ;-) Die gletsjer en fjorden.. moet geweldig zijn! Ik ben zooo benieuwd naar meer foto's!

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Nelson

Charlotte

Het is zo ver! Onze droom wordt eindelijk in vervulling gebracht! Lot wil al 7 jaar terug naar Australië en Leen heeft de droom van langer-op-reis.. Beide gaan nu écht gebeuren, de tickets zijn geboekt! Half november tot eind december zullen we rondreizen in Nieuw Zeeland. Vlak voor oud en nieuw vliegen we naar Sydney. In Australië gaan we reizen tot de eerste week van februari. Dan zit het avontuur van 3 maanden er alweer op en vertrekken we weer richting Nederland. Volg ons via deze site, we proberen geregeld een verhaaltje te uploaden met wat foto's erbij.

Actief sinds 03 Aug. 2013